blog-post

Bloginception: een blog over bloggen

Een blog is de perfecte manier om lezers kennis te laten maken met je bedrijf en je product. Het creëren van goede en boeiende online content is echter niet altijd even makkelijk. Onderstaande regels helpen je alvast op weg bij het schrijven van straffe blogposts.

Waar moet je in godsnaam over schrijven?
 

Heel eenvoudig: je creëert content die relevant is voor je bedrijf én je doelpubliek. Het is daarom ontzettend belangrijk je publiek te leren kennen. Ga na wat hen boeit en ontdek waar zij van wakker liggen. Bied je lezers bijvoorbeeld eens een unieke blik achter de schermen van je bedrijf. Of geef je mening over nieuwe ontwikkelingen binnen jouw bedrijfssector. Als blogger moet je dan ook up-to-date blijven over de nieuwste trends binnen je branche.

 

Is er recent iets gebeurd in het nieuws dat invloed heeft op de werking van jouw firma? Aarzel dan niet om erover te schrijven! Eén tip: als het nieuwsitem van het moment gaat over boer Sjarel die met zijn tractor in de gracht is gereden, koppel dit dan niet door middel van 1001 omwegen aan een blogpost over jouw bedrijf (tenzij je firma gespecialiseerd is in takelwagens). Relevantie is alles!

 
Dé tip voor een goede titel
 

Je hebt slechts 8 seconden om de aandacht van je publiek te trekken. Een goede titel die je lezer meteen op het puntje van zijn stoel laat zitten is daarom een absolute must. Elke blogger zal echter beamen dat er niets zo moeilijk is als het verzinnen van een degelijke titel.

Vaak bestaan blogtitels uit een vraag (“Hoe schrijf ik een goede blog?”) of maken ze gebruik van de tips-invalshoek (“5 tips voor een goede blog”). Zulke titels hebben in het verleden hun succes al bewezen, maar origineel kan je ze niet echt noemen. De belangrijkste goede raad die ik je kan geven is om te experimenteren. Probeer verschillende formats uit en ga na wat werkt voor jouw doelpubliek.

 
Keep it simple
 

Heel wat mensen lezen een blog tijdens hun koffiepauze, een tramrit, tussen twee meetings door… Een blog moet dan ook kort, leesbaar en makkelijk verteerbaar zijn. Maak je blog dus niet langer dan 400 à 1000 woorden. Vermijd ingewikkelde zinsconstructies en ellenlange paragrafen.

Online lezers zijn vaak verschrikkelijk lui. Meestal skimmen ze eerst een artikel, vooraleer het helemaal te lezen. Maak het hen gemakkelijk en voeg tussentitels toe. Belangrijke woorden zet je beter in het vet. Ook door opsommingen te gebruiken houd je een artikel luchtig.

Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden
 

Heel wat mensen haken af bij het zien van een blog met enkel tekst. Online lezers hebben nood aan wat visuele stimulatie om gefocust te blijven tijdens het lezen van een artikel. Ons brein verwerkt visuele informatie immers veel sneller dan tekst. Een diagram, tabel of infographic kunnen je helpen om abstracte onderwerpen te verduidelijken. Wees ook niet bang om gebruik te maken van memes, die maken het geheel vaak wat luchtiger. Er zijn duizenden memes over allerlei onderwerpen te vinden op het net. Vind je echt geen meme die verband houdt met jouw onderwerp? Maak er dan gewoon zelf eentje. Een gezonde dosis humor houdt je lezer immers aan het lezen.


Schrijven is schrappen
 

Dat je een blogpost moet nalezen op taal- en spelfouten, hoef ik hier wellicht niet te vermelden. Bovenal moet je ervoor zorgen dat je blog vlot leest. Herhalingen of stopwoorden die steeds terug komen, kan je meteen schrappen. Lees je blog ook eens luidop, zo hoor je meteen welke zinnen er goed lopen en welke niet. Je blog laten nalezen door een collega is dan weer de perfecte manier om te achterhalen of de flow en structuur wel goed in elkaar zitten. Een extra bonus zijn natuurlijk de laatste typfoutjes die er op die manier worden uitgehaald.


Ben je op zoek naar nog meer tips & tricks over het schrijven van goede blogs? Benieuwd hoe je jouw blog SEO-proof maakt? Of wil je ervoor zorgen dat jouw blog niet eentje van dertien in een dozijn wordt? Neem dan zeker eens een kijkje naar onze cursussen Blogger, Blogger (professioneel) en Fashion Blogger. Onze docenten neem je maar al te graag mee op sleeptouw in de wereld van de blogposts.

Delen

SCHRIJF JE IN CONTACTEER ONS