Kleren maken de man én de vrouw!

02/07/2018 Thomas Verlinden

Na achttien intensieve lessen kunnen onze studenten zich professioneel Fashion Stylist noemen. Ik ging een kijkje nemen tijdens deze opleiding.

Onder toezicht van fashiongoeroe en infuencer Sophie Van de Vyver werden het figuurtype en de gelaatsvorm bepaald, alsook de eigen stijl en smaak besproken en kregen de klanten hun aangemeten kleuradvies toegelicht. Hierbij werd aan de hand van voorbeelden dieper ingegaan op de juiste kleding, haarstijl, accessoires, make-up en zelfs badkleding.
Voor de kleuranalyse wordt aan de hand van analysedoeken en kleurcontrasten gebruik gemaakt van de vier-seizoenstheorie. Iedere klant valt onder het type herfst, winter, zomer en lente of kan invloeden bevatten van twee seizoenen.

Een paar voorbeeldjes zijn:
  • Wie grijs wordt op een "peper en zout manier" zonder enige tint van geel of oranje, met een albastwitte of olijfkleurige huid en met donkere ogen, die kan best frisse kleuren dragen.
  • Personen die eerder warm zijn, zijn te herkennen aan de roodtinten in het haar en vaak bruine, lichtbruine of dofgroene ogen. De huid kan sproetig of zelfs een beetje bleek zijn. We omschrijven dit vaak als 'herfst'. Warme kleuren hebben een basis van gele en bruinachtige tinten.
  • Dan heb je nog de 'middelste' categorie. Deze mensen hebben vaak een blauwe ondertoon in de huid en hebben groene, aqua of blauwe ogen. Aan deze personen worden vaak gedempte, heldere kleuren aangeraden: in té heldere kleuren verdwijnt de persoon naar de achtergrond en pastelkleuren maakt hen te bleek.

Al deze informatie, handige tips en tricks en nog veel meer wordt je tijdens de lessen stap voor stap uitgelegd en gedemonstreerd zodat je in no time zelf aan de slag kan.
Wil jij ontdekken welk type je bent en welke kleding en accessoires het best bij jou passen? Leer dan hoe je je sterke punten kan accentueren door kleding te dragen met de juiste vorm en snit, en welke accessoires, make-up, juwelen en kapsel passen bij jouw look. Dankzij de cursus Fashion Stylist maak je  van jezelf en anderen een totaalpakket.

Last-minute studietips

Investeer in de toekomst van jouw vrienden & familie

Vier manieren om je positie op de arbeidsmarkt te versterken

Wereldbank: Diploma’s renderen beter dan aandelen

Oeps...I did it again

Kledingconsulent - Allround

Gepassioneerd door mode en fashion? Breid je kennis uit in deze XL-opleiding!

Fashion Blogger

Deel je liefde voor mode met de wereld op je eigen fashion blog. Succes verzekerd!

Fashionfotografie

Volg een praktijkgerichte opleiding Fashionfotografie in jouw buurt.

Imagoconsulent

Een ervaren docent doet je kennismaken met alle aspecten van stijl en imago.

Kleurenconsulent gevorderden

Schrijf je in voor de opleiding Kleurenanalyse en start meteen als Kleurencoach.

courseMaterial

Kleurdoeken Professioneel Ziezo