Samen garanderen we jouw veiligheid op school

07/05/2020 Thomas Verlinden

Onze school doet er alles aan om de groepslessen op een veilige manier te organiseren met aandacht voor de laatste nieuwe richtlijnen van de regering. Wij doen het nodige, maar rekenen tegelijk op de verantwoordelijkheid van onze studenten.

Dit doet de school

We nemen een aantal maatregelen die ertoe leiden dat studenten zo weinig mogelijk rechtstreeks in contact komen met elkaar, hun docent en onze opleidingsconsulenten. Ook voorzien we het nodige om je handen te wassen en ontsmetten.

• Kleine groepjes: opleidingen aan onze school werden altijd al in beperkte groepjes georganiseerd, maar nu maken we ze nog kleiner! Zo wordt er slechts een maximumaantal studenten in een klaslokaal toegelaten zodat iedereen anderhalve meter afstand kan houden van elkaar. Er zal ook aangegeven worden op welke stoelen onze studenten mogen plaatsnemen om de regels rond social distancing volledig na te leven.
  • Zeep en handgel: we voorzien vloeibare zeep aan de toiletten en ontsmettende handgel in elk klaslokaal. We vragen onze studenten om de handen te wassen en/of te ontsmetten voordat ze het schoolgebouw of het klaslokaal betreden.
  • Hygiënische lokalen: onze poetsploeg deed altijd al haar uiterste best om lokalen netjes en schoon te houden. Zodra de groepslessen weer van start gaan, vragen we hen om extra aandacht te besteden aan hotspots voor virussen: deurklinken, lichtschakelaars, verlengkabels, de spoelknop van het toilet, zeeppompjes… Zij zijn ónze helden en worden extra ingeboekt.
  • Hoofdkantoor met 2 aparte ingangen: studenten die les hebben in een van de lokalen boven ons hoofdkantoor, nemen een andere ingang dan wie ons secretariaat bezoekt. Vlak naast de voordeur die naar ons secretariaat leidt, komt een echte studenteningang. Kijk goed naar de pijlen en volg de juiste richting. Ook op de andere campussen proberen we het in- en uitverkeer zo goed mogelijk van elkaar gescheiden te houden.
  • Pauze in shiften: soms vinden er meerdere opleidingen tegelijkertijd plaats in hetzelfde gebouw. Om een stormloop tijdens de pauzes te vermijden, werken we per dag een planning uit om drukte in de gangen te vermijden. We brengen de betrokken docenten hiervan ruim op voorhand op de hoogte.
  • Teamwork tussen medewerkers en docenten: ook onze eigen medewerkers en docenten volgen strikte maatregelen na. We spelen kort op de bal om hygiëne, veiligheid en efficiëntie in duidelijke richtlijnen om te zetten. Dat resulteerde in een handig draaiboek, waarin bijvoorbeeld ook verklaard wordt wat er bij een besmetting op school gedaan wordt. In dat geval wordt iedereen gecontacteerd die in het gebouw was en zorgen we ervoor dat alles netjes ontsmet wordt.
  • Spreiding over de campussen: we maken een lesplanning op waarbij we verschillende opleidingen zoveel mogelijk verspreiden over onze campussen binnen dezelfde stad. Zo beperken we het aantal studenten in één gebouw.
  • Contactloos via de eCampus: onze eCampus was al een succesverhaal waar we nu de vruchten van plukken. Dankzij deze digitale leeromgeving beperken we het rechtstreekse contact tussen studenten, docenten en onze medewerkers. Gedaan met papieren of cursussen doorgeven, lang leve digitaal!

Dit verwachten we van onze studenten

Uiteraard hebben we ook de inzet van onze studenten nodig om het onderlinge contact te beperken en persoonlijke hygiënische regels na te leven. We willen van onze lessen een aangename ervaring maken voor iedereen.

• Papieren zakdoekjes: breng zelf papieren zakdoekjes mee om je neus te snuiten. Gooi ze nadien meteen in de vuilnisemmer. Probeer ook in je elleboog te niezen/hoesten.
  • Handen wassen: zoals hierboven al vermeld werd, vragen we onze studenten om regelmatig hun handen te wassen of ontsmetten. Zeep en ontsmettingsmiddel worden voorzien. Geef je medestudenten of je docent zeker geen hand.
  • Eigen materiaal: voor elke opleiding heb je materiaal nodig. Breng altijd je eigen spullen mee en leen niks uit aan anderen. Denk maar aan schrijfmateriaal, een laptop, een oplader, een flesje drinken, een schriftje…
  • Je werkplek ontsmetten: ontsmet voor en na elke les het werkblad van de tafel waaraan je zit. Er worden doekjes en zeep voorzien.

Wat als ik (of iemand anders) ziek word?

Regel nummer 1: blijf thuis als je je ziek voelt. Niet alleen voor jezelf, maar vooral voor je medestudenten en je docent.

Word je ziek tijdens de les? Dan vragen we je om terug naar huis te keren en een dokter te contacteren. Bij een effectieve besmetting met het coronavirus, laat je ook iets aan ons secretariaat weten. Wij nemen contact op met alle studenten en docenten die tegelijk met jou in het gebouw waren. We laten hen weten dat ze mogelijk besmet zijn. Dat gebeurt volledig anoniem om jouw privacy te garanderen.

Lessen die je gemist hebt, mag je geheel vrijblijvend op een ander moment inhalen. Daarvoor contacteer je best het secretariaat.

Als je opleiding nog niet gestart was, kan je gebruik maken van onze switchgarantie. Zo kies je altijd de studiemethode die het beste bij je past.

relatedBlogs

Vijf stappen om je eigen zaak te starten

6 vragen om jouw ideale studiemethode te bepalen

Bepaal jouw ideale studiemethode

relatedCourses

previousLabel

The dream career for fashionistas

nextLabel

Lockdown: de impact op onze mentale gezondheid - Opiniestuk door psycholoog Hans Bloemen

mostRead

Foodfotografie

30/07/2018

Grafisch Vormgever: Het mooiste beroep ter wereld

31/05/2018

Oud-studente Allround fotografie

25/07/2018

relatedCourses

Bedrijfsbeheer

Volg de opleiding Bedrijfsbeheer en word een krak in je vak als Zelfstandig Ondernemer.

Eventmanager

Volg de opleiding Eventmanager en word een krak in je vak als Eventmanager.

Gezondheidscoach Allround

Volg de opleiding Gezondheidscoach Allround en word een krak als Gezondheidscoach.

studyCategories

Evenementen & Organisatie