Van social awkwardness naar social skills

09/07/2018 Thomas Verlinden

Vroeger kenden onze grootouders iedereen in het dorp. Dat was handig als je hulp nodig had, steun verlangde of gewoon graag met verschillende mensen optrok. Vandaag is de geglobaliseerde wereld één groot dorp. In dat wereldwijde dorp zijn contacten en netwerken nog steeds even belangrijk als vroeger.

Toch is netwerking niet altijd evident. Je kent het wel: die gênante momenten waarop social awkwardness de bovenhand krijgt en waarop jouw social skills het laten afweten. Je voelt je onzeker in het bijzijn van vreemden. Je doet geforceerd als je met nieuwe mensen kennis maakt. Je wordt gesloten als er een onbekende op je afstapt. Het goede nieuws? Netwerken kan je leren!

Daar zijn trouwens goede redenen voor. Mensen met een uitgebreid netwerk hebben meer kans om een leuke job te vinden, promotie te maken, een levenspartner te vinden, een succesvolle zaak te lanceren,… De voordelen zijn eindeloos.

Stel je voor…

Je loopt je sollicitatie tegemoet. Je straalt. Je komt binnen en geeft de interviewer een hand. Je begroet hem en gaat rustig zitten. Je acet je sollicitatie en krijgt een jobaanbod. Je ontmoet meteen wat toekomstige collega's in de cafétaria van het bedrijf. Je maakt spontaan een praatje en merkt dat het klikt. Wanneer je thuiskomt, heb je een nieuwe baan én een tiental vriendschapsverzoeken op Facebook. Klinkt dat niet prachtig?

Zou jij graag stevig in je schoenen staan of zou jij graag anderen helpen om hun netwerk verder uit te bouwen? Ontdek onze opleiding Casual Networking en ga ervoor!

Vijf tips om goede foto’s te maken

Vier manieren om je positie op de arbeidsmarkt te versterken

Geen inspiratie voor Valentijn? Doe een gezamenlijke cursus cadeau!

Oeps...I did it again

Onbelast bijverdienen? Doe snel en eenvoudig aangifte bij de RSZ!

Communicatieverantwoordelijke

Volg een praktijkgerichte cursus Communicatieverantwoordelijke in jouw buurt.

Communicatieverantwoordelijke

Schrijf je in voor de cursus Communicatie en word veelzijdig Communicatiemanager.

Casual Networking

Volg de opleiding Netwerken en word een krak in je vak als Netwerken Professional.

Management & Bedrijfsvoering

Evenementen & Organisatie