Creatief ontwerp: geen uitdaging te veel!

07/10/2019 Thomas Verlinden

Heb je al kennis van creatieve tools als Indesign, Photoshop en Illustrator? Wil je er creatief mee aan de slag gaan of net meer kennis over opdoen? Met de opleiding Creatief Ontwerpen kan jij dat waarmaken!

Tijdens de praktijkgerichte lessen Creatief Ontwerpen, daagt o.a. docent en grafisch ontwerper, Dimitri Beyens, je uit om je creativiteit en artistiek talent om te zetten naar een volwaardige job. Heel wat bedrijven zijn op zoek naar creatieve werknemers die hun merk in een creatief en een stijlvol jasje kunnen steken. Een uitdaging waar tijdens deze lessen met veel goesting aan gewerkt wordt!

Van creatief ontwerp tot kwalitatief drukwerk

Grafische programma’s als Indesign, Photoshop en Illustrator hebben een hele uitgebreide toolset om de meest fantastische ontwerpen te creëren. Grafische ontwerpen tot in de puntjes uitwerken tot een geweldig eindresultaat is dan al één. Daarnaast wil je natuurlijk je ontwerpen ook écht in handen hebben of gaan gebruiken en printen. Maar hoe doe je dat nu correct? Docent en grafisch ontwerper, Dimitri Beyens, vertelt dat dit allemaal mogelijk wordt na een opleiding Creatief Ontwerpen.

"Tijdens de opleiding Creatief Ontwerpen gaan we nog dieper in op alle mogelijkheden van programma’s als Indesign, Photoshop en Illustrator. De kennis wordt nog meer open getrokken. Als je ontwerpen gaat gebruiken en printen, dan is het ontzettend belangrijk dat de bestanden de nodige kwaliteit krijgen. De eigenschappen van je digitale bestanden zijn dus ontzettend belangrijk. Je leert echt praktisch hoe je bestanden aflevert die meteen klaar zijn voor print en publicatie!"

Vijf uitdagende opdrachten

De opleiding Creatief Ontwerpen bestaat uit vijf uitdagende opdrachten. Elke les wordt de aandacht gefocust op een andere opdracht om je creatieve en grafische skills naar een hoger niveau te brengen. Dit zijn best wel pittige opdrachten, vertelt Dimitri.

"De allereerste opdracht is een rush opdracht. Studenten komen de les binnen en ik leg op 10 minuten tijd een opdracht uit. De opdrachten draaien vooral rond kleur, typografie, vormen, compositie en hiërarchie. Studenten krijgen dan drie uur de tijd om deze opdrachten uit te werken. Een leuk voorbeeld is de museumnacht in Antwerpen. Studenten werken een ontwerp uit in Illustrator en plaatsen deze daarna in een mock-up."

"Voor de tweede opdracht moeten ze een grote affiche ontwerpen en die nadien ook professioneel drukklaar maken. Natuurlijk wordt dit allemaal tijdens de lessen aangeleerd. Het leuke aan deze opdracht is dat je verschillende grafische programma's nodig hebt."

"Bij de derde opdracht gaan studenten werken met veredelingstechnieken. Concreet is dit afbeeldingen met speciale effecten bewerken volgens hoge contrasten. Hier heb ik al zeer verbluffende resultaten gezien!"

"Bij de voorlaatste opdracht wordt er erg gefocust op kleur. Hoe zijn kleuren gekoppeld aan mensen en bedrijven? Bij deze opdracht moeten studenten grafisch een zwart-wit foto opnieuw gaan inkleuren. Het is belangrijk om kleurgebruik goed in te schatten. Een leerrijke oefening!"

"Als laatste opdracht is er tenslotte de ‘guerrilla opdracht'. De studenten worden dan in groepjes van 6-7 studenten verdeeld. Concreet moeten ze een campagne bedenken waarin ze bijvoorbeeld ‘de NMBS’ in een positief daglicht stellen. Dit werken ze dan uiteindelijk ook creatief uit."

Een aangename leeromgeving

De lessen gaan door op verschillende locaties die perfect uitgerust zijn om alles optimaal uit de opleiding te halen. "Ik geef ontzettend graag les in de school. De mensen die op de cursussen komen verwachten heel veel en zijn ontzettend gemotiveerd. Ik probeer de lat heel hoog te leggen. Na 5 lessen zijn studenten al enorm gegroeid. Het is erg leuk om ze klaar te stomen voor een job."

Een toekomst als grafisch ontwerper?

Wil jij ook professioneel aan de slag gaan in de creatieve sector of je grafische skills naar een hoger niveau brengen? Bekijk alvast het aanbod op onze website en schrijf je vandaag nog in! Al eens proeven van een cursus Creatief Ontwerpen? Download hier dan alvast een proefhoofdstuk!

cpSkillsAndSkills

• Inspiratie vinden in dagdagelijkse dingen. Alles is vormgeving!
  • Een creatief concept ontwikkelen en tot in de puntjes afwerken
  • Maak je ontwerp drukklaar voor een zo'n professioneel mogelijk resultaat
  • Je kan meepraten over de meest courante druktechnieken
  • Klanten weet je te vinden en je houdt hen tevreden met je service

Creatief Ontwerpen, aProfession

cpLiPracticalInfo

• Diploma
  • courseTypeG2
  • 5 cpCourseTypeDurationLesson cpLessonsPer 3 cpHoursPerClass
  • €399

cContent

• Creatief lay-outen
  • Kleuren begrijpen en gebruiken
  • Fonts gebruiken
  • Ideeën visualiseren
  • Campagne-elementen begrijpen
  • Strategisch communiceren
  • Inspiratie opdoen
  • Drukklare producten afleveren
  • Starten als zelfstandig creatief ontwerper

blogAvailable

relatedBlogs

Grafisch Vormgever: Het mooiste beroep ter wereld

Yasmine startte als Grafisch Vormgever

De heilige drievuldigheid van Adobe

previousLabel

Breng je Illustrator skills naar een hoger niveau!

nextLabel

Design een nieuwe carrière als grafisch vormgever!

relatedCourses

Creatief Ontwerpen