Student in de kijker: Bert Janssens

07/07/2020 Thomas Verlinden

Bert Janssens, 40 jaar en papa van 4, raakte gepassioneerd door fotografie bij de geboorte van zijn oudste zoon. Omdat hij merkte dat hij met zijn foto’s toch niet het gewenste resultaat behaald had, besloot hij zich in te schrijven voor de cursus Basis Digitale Fotografie aan het Centrum voor Afstandsonderwijs.

Bert Janssens

Het verleden kan je niet veranderen, maar je toekomst heb je in eigen handen. Durf je passie volgen.

“Ik werk momenteel bij winkelketen New Vandenborre NV als Junior Manager en ben verantwoordelijk voor de begeleiding van een 10-tal werknemers. Dat is om 7 uur het bed uit, douchen, koffie, koffie, koffie en om 8 uur de deur uit. Tegen 18u30 rij ik huiswaarts waar de mailtjes en opdrachten hun leven krijgen. Een normale werkdag stopt rond 23u. Afstandsonderwijs was dan ook de ideale oplossing om toch een cursus te combineren met werk en zo van mijn uit de hand gelopen hobby een bijberoep te maken."

Bert had al een spiegelreflexcamera, maar de kennis ontbrak hem nog om zijn analytisch denken om te zetten in een kadrering. “Het blijft me boeien hoe mooi het licht de dingen in een kader kan zetten. Door alle vakkennis en de regels te kennen, kon ik creatief aan de slag gaan. Je kan online veel dingen leren, maar je kan geen muren metsen als je nog geen fundering hebt. Op een jaar tijd kan je echter enorm veel opsteken door de professionele begeleiding."

Omscholing en studies helpen je vooruit als mens en het heeft voor mij vele deuren doen openen.

Skype conversaties over fotografie doen je meer zin krijgen om te testen en proberen; te groeien in de dingen die ik voorheen nog nooit deed. Door de bijsturing van mentor/docent/fotograaf Frank Roels ben ik de dingen anders gaan bekijken. Hij heeft me leren zien in plaats van kijken. Iedereen kan kijken, maar niet iedereen ziet de dingen in een ander perspectief. “Zie je foto voor je ze maakt” is dan ook de zin die me zal bijblijven, net zoals Frank als persoon. Het is een fantastische fotograaf met heel wat vakkennis. Ik ben speciaal naar Frankrijk - de woonplaats van Frank - gereisd om van hem te kunnen leren. En daar heb ik nog geen minuut spijt van gehad.”

Sinds maart is Bert in bijberoep gestart als professioneel fotograaf. Een carrièreswitch gaf hem de mogelijkheid om zijn nu vrije zaterdagen in te zetten voor het fotograferen van feesten en het maken van reportages. “Graag wou ik jullie bedanken om me in contact te brengen met jullie docent Frank Roels, die echt een meerwaarde is aan mijn leven en zienswijze hierop. Door jullie cursus Fotografie leerde ik meer dan fotograferen.”

Wil jij graag de opleiding Digitale Fotografie volgen en net als Bert je droom najagen? Bekijk dan meteen het gratis proefhoofdstuk en start vandaag nog met je cursus.

cpSkillsAndSkills

• De automatische stand vaarwel zeggen en zelf de touwtjes in handen nemen
  • De héle foto haarscherp of net een heel beperkte scherptediepte? Jij krijgt steeds het ideale effect te pakken!
  • De belichtingsdriehoek is jouw speelveld
  • Camerastandpunten en composities als artistieke instrumenten inzetten

Digitale Fotografie Basis, aProfession

cpLiPracticalInfo

• Diploma
  • courseTypeH
  • 3-6 month.plural cpCourseTypeHomeDurationSuffix
  • €299€239.20

cContent

• De body en zijn onderdelen
  • Knoppen en wieltjes
  • Oculair, flits, spiegel, beeldsensor & sluiter
  • Objecten, zoom & beeldstabilisator
  • Instellingen en programma´s van de camera
  • Witbalans, sluitertijd & ISO
  • Pixels, RGB, PPI, DPI & Resolutie
  • Bestandsformaten & het histogram
  • Accessoires van de digitale camera
  • Belichting, brandpuntafstand, scherpstellen & focus
  • Lichtmeting en kleuren gebruiken
  • Technieken als creatieve tools
  • Compositie van een goede foto

blogAvailable

Succesverhaal: interview met oud-student Medisch Secretariaat Lydia Renard

Mythe of feit: de waarde van jouw diploma

Hoe communiceer je zo vlot mogelijk met jouw docent

5 Easy ways to stay in shape from home

Why you should get into painting!

Digitale Fotografie Basis

Fotografie & Media